2008 yılında yaşanan ekonomik krizden sonra ABD'de yepyeni bir akım başladı ve etkilerini artırarak günümüze kadar gelmeyi başardı. Amerikalıların “startup” dediği, dilimizde başlangıç ya da girişim anlamına gelen bu sözcük bugün dünyada olduğu kadar ülkemizde de oldukça revaçta.
Amerika'da teknoloji ve bilgisayar alanında çok sayıda genç girişimci bu dönemde iş hayatına atıldı. Bu akım ülkemize geç gelmesine rağmen yeni ekonomiye yatırım yapan, düşünce satan, hatta risk sermayesinin ilgisini çeken ülkemizin startupları önemli projelere imza atıyor.
Sıfır noktasından işe başlayan bir şirketin ya da diğer bir tabirle bir girişimin büyüme potansiyeli olan, geniş kitlelere ulaşan, teknolojiyi kullanan ve sürekliliği olan bir yapıda olması startup olması için yeterli.
Bir fikrin startup kabul edilebilmesi için en önemli kriterlerden bir tanesi büyüme yeteneği barındırmasıdır. Bunun birkaç yolu olabilir. Bir şirketin ürettiği ürün ya da hizmetin çok fazla insanın isteyeceği türden olması ve fazlaca insana bunu ulaştırabilmesi koşullarını sağlayan şirketlerin büyüme potansiyelleri yüksektir.
Bir firmanın startup olmaktan çıkması için başka bir firmaya satılması, cirosunun belirli bir seviyenin üzerine çıkması, yönetim kurulunun genişlemesi, kurucu ortaklardan birinin hissesini satması gibi şirketin karlı olduğunu gösteren durumlar oluştuğunda söz konusu oluyor.
Çok küçük sermaye ile kurulmasına rağmen teknoloji ve servis alanına yenilik getiren, risk sermayesi çekebilen yerli startuplar, ilerleyen dönemde global piyasada da boy göstermeye başladığında ülkemize ciddi ekonomik getiriler sağlayacaktır.
Bugün yurtiçinde ve yurtdışında hızlı büyüyen startuplarımız var. Bunlardan bir tanesi Insider. Başlangıç için destek alan şirket artık yatırımcı da çekmiş durumda. E-ticaret sitelerinde kişiselleştirme, davranışsal hedefleme, mobil pazarlama optimizasyonu gibi özellikler sunan şirket 3 kıtada, 13 farklı ülkede faaliyet gösteriyor. Şirket mobil kişiselleştirme ve öngörüsel çözümleme ile aynı kişiyi tüm farklı cihazlarda hedefleyen bir platform haline getiriyor. Bu anlamda küresel rakiplerinin de önünde.
Girişimlerin günümüz ekonomilerinde önemi giderek artıyor. Ülke ekonomisine katkı sağlamak ve beyin göçünü engellemek amacıyla startupların teşvik edilmesi gerekiyor. Onların önündeki engellerin kaldırılması ve hele de devlet kanalıyla bu tarz girişimlere rekabet yaratılmaması çok önemlidir. Aksi takdirde biz hep yabancıların girişimlerinin başarılı işlere dönüştüğünü konuşacağız.