GENEL

TÜRKİYE'DEN KRİTİK ADIM: RUS UÇAĞINDA NATO MUHİMMATI

Anadolu Kartalı bu yıl da katılımcı ülkeler için oldukça değerli tecrübeler kazandırıyor. Tatbikatın en ilgi çekici anlarından biri de Sovyet yapımı SU-25 uçağının Türkiye tarafından NATO standartlarına göre geliştirilen KGK ile havalanmasıydı.

Abone Ol

Dünyada ismi markalaşan havacılık tatbikatlarından biri olan ve Konya’daki Anadolu Kartalı Eğitim Merkezi’nde icra edilen Anadolu Kartalı tatbikatı, bu yıl da dolu dizgin. Ülkemizin ev sahipliğindeki bu organizasyon aslında son derece değerli. Çünkü burası dünyadaki taktik uçuş eğitiminin verildiği üç merkezden biri. Avrupa’nın ise tek uluslararası hava tatbikatı merkezi.

Böylesine kritik bir konumda olan tatbikat Türkiye’deki seçim gündemi nedeniyle kamuoyunda yeterince tartışılamasa da aslında etkinlik alanından objektiflere yansıyan bir kare son derece dikkat çekici.

Azerbaycan Hava Kuvvetleri’ne ait Sovyet yapımı bir SU-25 uçağının Türkiye’nin yerli/milli imkanlarla NATO standartlarında geliştirdiği TÜBİTAK SAGE imzalı kanatlı güdüm kiti (KGK) ile havalandığı ve sonrasında başarılı bir atış yaptığı anlardan bahsediyoruz…

Sistem entegrasyonu konusunda maharet isteyen bu işi sadece tek bir noktadan ele almak meselenin özünü ıskalamak anlamına geliyor. Savunma Sanayii Araştırmacısı Anıl Şahin ile sürecin diğer yönlerini de ele almak ve bu gelişmenin ne gibi anlamlara geldiği sorusuna yanıt aramak üzere bir araya geliyoruz.

Karabağ Harekatı’nda aktif olarak kullanılmış

Anıl Şahin, Konya’da havalanan Azerbaycan uçağı ve KGK mühimmatı ikilisinin ‘görünen kısmını’, “Sistem entegrasyonu meselesini bir şekilde aştığımızı gösteriyor” cümlesiyle özetliyor.

Ardından fotoğrafın bize anlattıklarını detaylandırıyor ve “Bu fotoğraf karesinde Azerbaycan Ordusu'na ait Sovyet yapımı SU-25 Yakın Hava Desteği Uçağı görülüyor. Hatta uçağın ön tarafında imha ettiği kara hedeflerine ait 'kill mark' logoları da yer alıyor. Gördüğümüz üzere bu uçak, 2. Karabağ Harekatı'nda da aktif olarak görev almış” bilgisini paylaşıyor.

NATO standardında mühimmatlar Sovyet uçağında

Uçağın altında yer alan TÜBİTAK-SAGE üretimi Kanatlı Güdüm Kiti, NATO ülkeleri tarafından kullanılan Mark serisi uçak bombalarını akıllı hale getiren ve hem menzil hem de hassasiyet artışı sağlayan bir araç.

Anıl Şahin bu bombaların menzilinin normalde 10-15 kilometre olduğunu ancak kit takıldıktan sonra F-16 vasıtasıyla yüksek irtifadan atıldıklarında 110 kilometreye kadar gidebildiklerine dikkati çekiyor.

Türk savunma sanayii şirketlerinin Azerbaycan'a ait SU-25 uçaklarını yapısal ve aviyonik olarak modernize ettiğine değiniyor Şahin ve “Bu modernizasyon kapsamında hem uçakların görev ömürleri artıyor hem de farklı silah sistemleri entegre ediliyor. Türkiye, milli imkanlarla geliştirmiş olduğu NATO standardındaki mühimmatlarını Sovyet uçaklarına entegre ediyor diyebiliriz” ifadesini kullanıyor.