Sahadan gelen olumsuz bilgilere işaret eden Bayraktar, süt üreticilerinin "hayvanı beslemek yerine kestirdiğinde daha fazla para kazanırım" düşüncesiyle hareket etmesinin önüne geçilmesi gerektiğini belirtti. Bu nedenle, sahada belirlenen çiğ süt fiyatının herhangi bir baskıyla düşürülmemesi ve süt üreticilerinin desteklenmesine odaklanılması gerektiğini vurgulayan Bayraktar, aksi takdirde damızlık hayvan sayısının azalmasıyla et ve süt ürünlerinin daha pahalı hale geleceği uyarısında bulundu.


Et fiyatlarındaki artış
Pandemi sürecinde girdi fiyatlarında meydana gelen artışların üretim maliyetlerini
artırdığını vurgulayan Bayraktar, “Yem ve diğer girdi fiyatları ciddi oranda arttı.
Üreticilerimiz artan maliyetler karşısında yeterli gelir elde edemedi ve ahırlarını boşalttı.
İthalat, döviz kurlarının yüksekliği nedeniyle eskisi kadar kolay olmayacaktır. İthal
maliyetler çok yükselmiştir. İthalatın orta ve uzun vadede hayvancılığa hiçbir katkısının
olmayacağı da açıktır. İthalat çare olsaydı, son 12 yılda et ve canlı hayvan ithalatına 9,4
milyar dolar ödememize rağmen, bugün halen ithalatı konuşuyor olmazdık.
Hayvancılıkla ilgili en temel yaklaşım ithalat değil iç üretimi artırmak olmalıdır.
Dünyanın hiç bir ülkesi ithalatla hayvancılıkta büyüme sağlayamamıştır. Ülkemizin
hedefi de bu eksende belirlenmeli iç üretimi artırıcı politikalara ağırlık verilmelidir. Et
sektöründe dönemden döneme değişen politikalar yerine kalıcı politikalar uygulanmalı,
kısa vadeli ve geçici politikalara artık bir son verilmelidir” ifadelerini kullandı.
Ramazan ayı üretici market fiyatlarındaki değişimler
Bayraktar, Türkiye Ziraat Odaları Birliği olarak üreticiden tüketiciye halkın
tamamını yakından ilgilendiren gıda fiyatlarındaki değişimleri Ramazan ayında da takip
ederek kamuoyunu doğru bilgilendirmeye devam ettiklerini vurguladı.


Ramazan ayı market fiyat değişimi
Ramazan sonu market fiyatlarında 39 ürünün 30’unda fiyat artışı, 9’unda ise fiyat
düşüşü olduğunu bildiren Bayraktar, Ramazanın son günlerinde markette en fazla fiyat
artışının yüzde 45,2 ile kuru soğanda görüldüğünü ifade ederek şu bilgileri verdi:
“Kuru soğandaki fiyat artışını yüzde 28,4 ile sivri biber, yüzde 27,2 ile kuzu eti,
yüzde 26,4 ile kuru fasulye, yüzde 24,7 ile dana eti, yüzde 22,4 ile havuç takip etti.

Markette fiyatı en çok düşen ürün yüzde 24 ile kabak oldu. Kabaktaki fiyat
düşüşünü yüzde 17,6 ile beyaz lahana, yüzde 12,2 ile yeşil soğan, yüzde 7,7 ile
domates, yüzde 4,2 ile tavuk eti, yüzde 3,3 ile marul izledi.”


Ramazan ayı üretici fiyat değişimi
Ramazanın son günlerinde, Ramazan öncesine kıyasla üreticide 31 ürünün
10’unda fiyat değişimi görülmediğini, 7 üründe fiyat düşüşü, 14 üründe ise fiyat artışı
olduğunu belirten Bayraktar, şunları kaydetti:
“Ramazan ayında üreticide, limon, elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek,
yeşil mercimek, pirinç, kuru üzüm, kuru incir ve yumurta fiyatında değişim olmazken,
fiyatı en çok düşen ürün yüzde 36,1 ile beyaz lahana oldu.
Beyaz lahanadaki fiyat düşüşünü yüzde 15,2 ile pırasa, yüzde 14,2 ile kabak,
yüzde 13,3 ile yeşil soğan, yüzde 9,6 ile salatalık, yüzde 5,1 ile Antep fıstığı, yüzde 4,9
ile domates izledi.


Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 65,3 ile patateste görüldü. Patatesteki fiyat
artışını yüzde 62,5 ile havuç, yüzde 41,8 ile kuru soğan, yüzde 25,5 ile kuzu karkas,
yüzde 25 ile karnabahar, yüzde 22,5 ile dana karkas, yüzde 21 ile sivri biber takip etti.
Yaptığımız tespitlere göre, Ramazan ayında fiyatı en fazla artan ürün, markette
kuru soğan, üreticide patates olurken, fiyatı en fazla düşen ürün markette kabak
üreticide ise beyaz lahana oldu.”


Üretici fiyat değişiminin nedenleri
TZOB Genel Başkanı Bayraktar, üreticideki fiyat değişimlerinin sebeplerini şöyle
sıraladı: 

“İç Anadolu Bölgesi’nde sezonun bitmesi, üreticinin elinde ürün kalmaması ve Çukurova bölgesinde hasadın yeni başlaması nedeniyle kuru soğan fiyatları yükseldi. Karnabaharda ise sezon sonuna gelinmesi fiyatları artırdı. Beyaz lahana ve pırasadaki fiyat düşüşü sezon sonuna gelinmesi ve ürün
kalitesindeki düşüşten kaynaklandı. Kabak, domates, salatalık ve yeşil soğandaki fiyat düşüşü ise havaların ısınmasına bağlı olarak tarla ürünlerinin başlamasıyla ürün arzında meydana gelen artıştan kaynaklandı. Patatesteki fiyat artışı üretim bölgelerindeki stokların azalmasının yanı sıra ihracatın açılması ve Adana bölgesinde yaşanan soğuk hava nedeniyle hasadın gecikmesinden kaynaklandı. Havuçta kışlık hasadın sona ermesi, depolardaki ürün yetersizliği ve yazlık havuç
ekiminin yeterli seviyede gerçekleşmemesi fiyatlarda yükselmeye neden oldu.”